Levensloopbegeleiding VAB voor mensen met autisme
![De letters LLB in gekleurde VAB stijl](/sites/default/files/styles/icon_150x150/public/media/images/LLB%20icon.png?itok=qWsZy20C)
Veel kinderen tussen de 12 en 18 jaar met autisme gaan niet naar school, dreigen uit te vallen of gaan wellicht onnodig naar het speciaal onderwijs. Daarom deed VAB in het schooljaar van 2023-2024 onderzoek naar autisme-inclusief onderwijs. Hieruit kwam naar voren dat het investeren in contact met de leerling echt het verschil kan maken.
In het project Maatwerk in Contact zijn op verschillende middelbare scholen gesprekken opgezet tussen leerlingen met autisme en hun mentoren of begeleiders. Uit het onderzoek komt naar voren dat scholen verschillend omgaan met autisme. Aan de ene kant is er de wens om ieder kind als uniek individu te zien, met een eigen ontwikkeling die niet langs voorspelbare lijnen loopt. Aan de andere kant hebben scholen behoefte aan houvast, structuur en voorspelbaarheid.
Leerlingen met autisme merken deze spanning ook op. Ze merken dat volwassenen hun best doen, maar ervaren ook dat er niet echt wordt geluisterd naar hun behoeften. Dit komt omdat er vaak wordt gehandeld vanuit een standaard plan voor een leerling met autisme.
Dunya: “Ik zat eerst in een speciale autismeklas. Daar moest ik werken tussen houten schotjes. Alsof ik geen behoefte heb aan contact omdat ik autisme heb!”
In de praktijk kwam naar voren dat succes ontstaat door te investeren in echt, geduldig en luisterend contact met de leerling. Door echt contact te maken met de leerling vanuit een open houding, geeft de leerling steeds beter aan wat hij of zij precies nodig heeft. Dat vergt tijd, geduld en kwetsbaarheid, maar geeft betere resultaten op de langere termijn.
Projectleider Martin Schravesande van VAB schreef op basis van het onderzoek een rapport met aanbevelingen voor mentoren, leerlingen, ouders, zorgmedewerkers, schoolleiders en schoolbestuurders. Het rapport bevat ook een overzicht van recente literatuur over onderwijs en autisme. Naast het uitgebreide rapport is er ook een korte brochure beschikbaar waarin we de kern van het rapport hebben samengevat. Bekijk de pagina over onderwijs en autisme voor meer informatie.
Meer weten over wat VAB kan betekenen voor scholen, samenwerkingsverbanden en andere organisaties die willen werken aan autisme-inclusiever onderwijs? Mail naar martin.schravesande@vanuitautismebekeken.nl