Levensloopbegeleiding VAB voor mensen met autisme

Individuele talenten, kennis, vaardigheden en kwetsbaarheden beïnvloeden in welke rol iemand zijn ervaringen kan inzetten.
Mensen met ervaring, ervaringskennis en ervaringsdeskundigheid kunnen bijvoorbeeld een rol vervullen als informant of als deelnemer aan onderzoek. De ervaringen van mensen met autisme worden als het ware ‘opgehaald’ om de dienstverlening van de organisatie te verbeteren.
Ervaringsdeskundigen functioneren bijvoorbeeld als gespreksleider van lotgenotengroepen, werken samen met professionals in direct klantcontact, of als co-trainer bij psycho-educatie. Hier is vaak sprake van duo’s van een ervaringsdeskundige en een professional.
Ervaringswerkers en professionals met ervaring zetten hun ervaringsdeskundigheid bijvoorbeeld in bij hun werk als huisarts, studieloopbaanbegeleider, coach of hulpverlener, trainer of onderzoeker. Zij functioneren zelfstandig, dus niet (per se) in een duo met een professional zonder autisme.
Ervaringsdeskundigheid kan op verschillende niveaus ingezet worden.
Ervaringsdeskundigheid wordt ingezet op uitvoerend niveau, vaak in direct contact met ‘klanten’ met autisme – zoals leerlingen, huurders, burgers of cliënten, maar ook met collega’s. De klanten of collega’s kunnen zich meer gehoord en begrepen voelen als een ervaringsdeskundige betrokken is in het contact. Voor de professionals in de organisatie kan samenwerking met iemand met ervaringsdeskundigheid een eye opener zijn. De ervaringsdeskundige of ervaringswerker heeft de dienstverlening van de organisatie ‘vanaf de andere kant’ meegemaakt en kan daardoor duidelijk maken hoe dat is.
Ook op beleidsniveau kunnen mensen met een vorm van ervaringsdeskundigheid bijdragen aan de kwaliteit van de organisatie. Niet alleen door te kijken of de organisatie de dingen goed doet, maar ook of de organisatie de goede dingen doet. De andere manier van denken die autisme met zich meebrengt kan leiden tot (sociale) innovatie, een andere invulling van onderwijs, woonruimtes, ondersteuning, zorg en werk. En daarmee een betere dienstverlening.
Oplossingen voor mensen met autisme gaan vaak over meer leefgebieden tegelijk, zoals onderwijs, werk, vrije tijd, gezin, wonen, of zorg. Het zijn met name ervaringsdeskundigen die professionals in bijvoorbeeld expertisenetwerken scherp kunnen houden om – voorbij de belangen van de eigen organisatie – vanuit de leefwereld van mensen met autisme te denken, echt te luisteren naar wat zij nodig hebben en met aandacht voor de samenhang tussen leefgebieden samen te werken.
In wetenschappelijk onderzoek werken relatief veel mensen met autisme. Ook kennen enkele mensen met autisme de weg in de politiek. Hier ervaringsdeskundigheid met autisme inzetten maakt de weg vrij voor andere mensen met andere (onzichtbare) beperkingen. Daarnaast zien we steeds meer belangstelling vanuit politiek/beleid en wetenschap om mensen met ervaringen te betrekken bij de beleidsvorming en het onderzoek.
Ervaringsdeskundigheid effectief inzetten komt neer op een goede samenwerking tussen de persoon met autisme en collega’s/professionals. Cruciaal is de onderkenning dat ervaringsdeskundigen én professionals allebei een krachtige en een kwetsbare kant hebben. Dat betekent dat de kracht van ervaringsdeskundige er mag zijn, net als de kwetsbaarheid van de professional. Als er in de samenwerking een goede balans kan ontstaan tussen beide zijdes van de medaille, is er ruimte voor gelijkwaardigheid en dat is een goede voedingsbodem voor effectieve samenwerking.
Wat is er nodig vanuit de organisatie?
Als iemand zijn ervaringen deelt, mag daar iets tegenover staan. Dat hoeft niet altijd alleen een financiële vergoeding te zijn. De kans ingezet te worden als ervaringsdeskundige kan het leven van iemand met een kwetsbaarheid zin geven. Weer mee kunnen doen en anderen wezenlijk kunnen helpen geeft voldoening. Per situatie en per persoon is het zoeken naar een voor beide partijen acceptabele vorm van beloning. Dit kan ook het aanbod van begeleiding bij het werk en scholing naar verdere (ervarings)deskundigheid zijn. Werken ‘vanuit de mens’ is vragen naar wat iemand nodig heeft en achterhalen wat die persoon zelf het meest waardeert. It’s so incredible simple, that it becomes complicated.
Om de kwaliteit te waarborgen moet de organisatie rekening houden met een (tijds)investering van de ervaringsdeskundige zelf, en van de professional/collega en de organisatie als geheel (zie 6).
Als ervaringsdeskundigen met kwetsbare burgers werken, zal de organisatie heldere eisen moeten stellen aan het functioneren van de ervaringsdeskundige en vooraf toetsen wat de ervaringsdeskundige nodig heeft om aan die eisen te kunnen voldoen. Durf bijvoorbeeld minimumeisen te stellen aan de stabiliteit van de ervaringsdeskundige, monitor en begeleid dit ten minste in de aanloopfase. Accreditatie op professionele vaardigheden kan een redelijke eis zijn, bijvoorbeeld als een ervaringsdeskundige in een zorgteam direct met cliënten werkt.
Zoek creatief naar mogelijkheden om mensen met ervaringen of ervaringsdeskundigheid zonder officiële kwalificaties een rol te laten vervullen in de organisatie, zodat ze de kwalificaties door begeleid werken of externe scholing kunnen verwerven.
Bij ervaringsdeskundigen die als professional werken is de kwaliteit geborgd vanuit de opleiding die zij gevolgd hebben. Zij zullen moeten voldoen aan de gewone beroepseisen die gelden voor hun vak. Inzet als ervaringsdeskundige kan soms veel vragen van minder sterk ontwikkelde vaardigheden. De inzet van een interne vertrouwenspersoon of betrokken naaste collega kan aanvullend nodig zijn.
Een goede manier om de kwaliteit van ervaringsdeskundigen in de aanloopfase en over de langere termijn te borgen is het faciliteren van intervisie tussen ervaringsdeskundigen binnen de eigen organisatie of tussen verschillende organisaties. Intervisie ondersteunt professionals die hun ervaring willen gaan inzetten.