Onderwijs en autisme
In het schooljaar ’23 – ’24 deden we onder de titel ‘Maatwerk in Contact’ onderzoek naar autisme in het reguliere voortgezet onderwijs. De brochure en het rapport dat dit onderzoek opleverde vind je hier:
De brochure:
Het volledige rapport:
Autisme-inclusief onderwijs bereiken we niet in de eerste plaats door systeemwijzigingen, autisme-protocollen en praktische tips en trucs. De eerste stap is echt, geduldig en vooral luisterend contact met de leerling met autisme. Niemand kan zo goed aangeven wat nodig is om goed op een school te kunnen functioneren als de leerling met autisme zelf.
Wil je als leerling, ouder of begeleider meer weten over onderwijs en autisme? Mail naar info@vanuitautismebekeken.nl
Wil je als school, samenwerkingsverband, gemeente of zorgorganisatie aan de slag met autisme-inclusiever onderwijs? Mail dan naar martin.schravesande@vanuitautismebekeken.nl
Luisteren naar leerlingen met autisme
Het project ‘Maatwerk in Contact’ is dit schooljaar gestart. Op drie verschillende middelbare scholen (in Apeldoorn, Zwolle en Groningen) zijn, met ondersteuning van VAB, gesprekken opgezet tussen leerlingen met autisme en hun mentoren of begeleiders. Door te investeren in het contact kunnen deze leerlingen beter hun plek in het reguliere onderwijs vinden.