Eigenheid van een kind

Onze maatschappij legt de nadruk op het ‘juiste gedrag’. Maar het voldoen aan de verwachting van anderen kan veel druk geven voor een kind met autisme. Hoe (h)erken je als ouder de eigenheid van je kind? Met het groeitraject ‘Waarborgen eigenheid van een kind’ begeleiden we ouders hierin.

Het gedrag van een kind wordt continue beoordeeld: hoe je iets wel of niet goed doet, hoe je begrepen wordt, hoe je verder komt, hoe je mee kan doen. Als ouder gebeurt het snel dat je jouw kind aanpast naar de verwachting van anderen, in plaats van samen met het kind de verwachting te doorbreken.

Samen op avontuur in het leven. Hoe vaak komt dat als ouder in je op, als je denkt aan wat je voor je kinderen kunt betekenen?

- Jose de Giorgio, projectleider 

Voorbeelden

Stel dat jouw kind een broodje bij de bakker krijgt. Als ouder reageer je: “wat zeg je dan?”. Het is één van de vele simpele voorbeelden die docent en projectleider Jose De Giorgio meegeeft in het traject. Zo herkennen ouders hoe dit gedrag ongemerkt in het dagelijkse leven voorkomt. Maar wat als je je kind in zo’n gesprek zichzelf laat zijn? Je kunt leren er een avontuurlijk moment van te maken, zonder dat er gewenst gedrag ontstaat.

Afbeelding
eigenheid van het kind

 

Doorbreken van hokjes

Dit unieke groeitraject neemt 12 ouders mee in het doorbreken van hokjes en de vanzelfsprekendheid van bepaalde verwachtingen. Het traject gaat over het waarborgen van de eigenheid van een kind, daar waar de gedragsfocus van de maatschappij voor sociale druk zorgt.

Het avontuur van samen jezelf kunnen zijn. Voor iedere ouder, voor elk kind. Het leven om te beleven.

- Jose de Giorgio, projectleider

Een ouder leert hoe belangrijk het is voor het eigen beleven van een kind om niet aan alle verwachtingen te voldoen. Zo kan het kind ook bij eigen informatie en kennis komen. Daardoor wordt het kind gesterkt in het begrijpen van zichzelf en kan hij/zij genieten van een eigen interactie met de wereld. Na het traject kunnen ouders verwachtingen meer loslaten. Ook kunnen ze de juiste aandacht, informatie en dynamiek herkennen die ervoor zorgt dat je kind in eigenheid gewaarborgd blijft.

Achtergrond

‘Waarborgen eigenheid van een kind’ is een studietraject gebaseerd op het rapport Autisme vanuit maatschappelijk perspectief bekeken. Er wordt ingegaan op hoe je kind als zichzelf kan opgroeien in de samenleving. Het studietraject is mogelijk gemaakt door het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport in het kader van 10 jaar VAB. Naast het traject loopt een onderzoek over de toepassing van de kennis uit het rapport.

Het ervaren van een perspectiefverschuiving

- Deelnemer aan het groeitraject

Eerste ervaringen

Een greep uit de eerste indrukken van deelnemers:

“De essentie rakend”

“Het ervaren van een perspectiefverschuiving”

“Ontdekken hoeveel ruimte er is om bij je eigen waarde te kunnen blijven, daarbij terug te komen, als brug voor je kinderen naar de maatschappij, zonder in strijd te komen met (de verwachtingen van) de buitenwereld”

Extra informatie

Het is niet meer mogelijk om je aan te melden voor het groeitraject. Wil je meer informatie over het project? Mail dan naar docent en projectbegeleider: jose.degiorgio@vanuitautismebekeken.nl

Uniek groeitraject voor ouders: ‘waarborgen eigenheid van het kind’

Afbeelding
eigenheid van het kind

Mensen met autisme geven regelmatig aan dat zij zich niet voldoende gezien en gehoord voelen, en dat zij veel druk voelen om zich aan te passen aan de normen van anderen. Hoe (h)erken je de eigenheid van iemand met autisme? In het traject ‘waarborgen eigenheid van het kind’ gaan we hierop in. Ouders kunnen zich aanmelden.