Nieuws

Wat nou etiquette? | Column Anke

Afbeelding
Anke Laterveer
Wat nou etiquette? | Column Anke

Volgens de etiquetteregels heb je tot 6 januari de tijd om mensen een goed nieuwjaar te wensen. Nu weet iedereen die mij kent dat die regels niet aan mij besteed zijn en is ook de rest van VAB gelukkig wars van ‘zo hoort het nu eenmaal’. 

De autistische burn-out van binnenuit: vier mensen over hun ervaringen

Afbeelding
Een vrouw ligt op haar rug op een bank en staart naar boven.
De autistische burn-out van binnenuit: vier mensen over hun ervaringen

Steeds vaker lees en hoor je over de autistische burn-out. Ondanks dat weten veel mensen nog niet wat het is. Hulpverleners niet, maar ook autistische mensen zelf niet, terwijl vroegtijdige herkenning van overvraging belangrijk is om een burn-out te kunnen voorkomen. Als er eenmaal sprake is van een autistische burn-out is het ook belangrijk om die te herkennen en te onderscheiden van een reguliere burn-out, omdat het een andere aanpak vraagt.

De uitkomst van het project Eigenheid van het Kind: Minder ‘zo hoort het’ maakt ruimte voor eigenheid, nieuwsgierigheid en plezier

Afbeelding
Drie mensen en een hond zitten rondom een vel papier buiten op zand met bomen op de achtergrond.
De uitkomst van het project Eigenheid van het Kind: Minder ‘zo hoort het’ maakt ruimte voor eigenheid, nieuwsgierigheid en plezier

Hoe maak je ruimte voor de eigenheid van je kind in een maatschappij die bol staat van verwachtingen en regels? Dat is de vraag waar ouders van zes gezinnen met één of meer autistische kinderen mee aan de slag gingen in ons project Waarborgen Eigenheid van het Kind. Projectleider en docent José De Giorgio-Schoorl nam hen in 15 lesdagen, verspreid over anderhalf jaar hierin mee. 

Verborgen Intelligentie en ondersteunde communicatie

Afbeelding
VI en ondersteunde communcatie
Verborgen Intelligentie en ondersteunde communicatie

Vorige maand volgden 15 groepsleiders van Reinaerde in Utrecht, samen met hun teamleider een workshop Verborgen Intelligentie en Ondersteunde Communicatie. Al deze groepsleiders werken met kinderen met autisme en/of een verstandelijke beperking. Een deel van deze kinderen spreekt niet of moeizaam.

Hoe kom je tot autisme-inclusief onderwijs? Investeer in contact!

Afbeelding
leerlingen
Hoe kom je tot autisme-inclusief onderwijs? Investeer in contact!

Veel kinderen tussen de 12 en 18 jaar met autisme gaan niet naar school, dreigen uit te vallen of gaan wellicht onnodig naar het speciaal onderwijs. Daarom deed VAB in het schooljaar van 2023-2024 onderzoek naar autisme-inclusief onderwijs. Hieruit kwam naar voren dat het investeren in contact met de leerling echt het verschil kan maken.  

'In het reguliere voortgezet onderwijs is niet altijd ruimte om af te wijken. Maar dat is wel nodig'

Afbeelding
schoolklas
'In het reguliere voortgezet onderwijs is niet altijd ruimte om af te wijken. Maar dat is wel nodig'

In het schooljaar ’23 – ’24 voerde VAB het project ‘Maatwerk in Contact’ uit voor betere afstemming tussen leerlingen met autisme en hun school. Er zijn gesprekken opgezet tussen leerlingen met autisme en hun mentoren. Projectleider Martin Schravesande vertelt hoe leerlingen met autisme met de juiste begeleiding beter hun plek kunnen vinden op school. 

Blijf op de hoogte

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte.

Inschrijven

Filter op thema