Het oprichten van een autisme ambassade

Heb jij zelf autisme en zou je binnen jouw organisatie een autisme ambassade willen oprichten? Of ben jij binnen je organisatie verantwoordelijk voor bijvoorbeeld diversiteit en inclusie, en wil je vanuit die rol dit initiatief een kans geven? Dan vraag je jezelf misschien af hoe je zelf een groep met autisme ambassadeurs kunt vormen, of hoe je een autisme ambassade binnen jouw organisatie kunt oprichten. We geven een aantal tips.

Als je interesse hebt in het oprichten van een autisme ambassade, dan is één van de centrale vragen: Hoe bereik je medewerkers met autisme in jouw organisatie, die de rol van ambassadeur kunnen vervullen?

Bij het werven van ambassadeurs geldt het principe ‘als er één schaap over de dam is, volgen er meer’. Als een enthousiaste collega zijn motivatie goed kan verwoorden, heeft dat een aantrekkende werking op andere collega’s. Als zo’n kandidaat op staat, is het slim deze te vragen een rol te spelen in verdere communicatie uitingen.

Communicatie

Tijdens de drie pilots hebben we veel ervaringen opgedaan. We hebben ontdekt dat het kan helpen om hulp in te schakelen van een communicatie adviseur. Een communicatie adviseur weet welke communicatiekanalen er zijn binnen de organisatie, en welke het beste werken om jouw doel te bereiken. Ook kan deze persoon adviseren en ondersteunen bij het schrijven van teksten.

Ook kan het helpen om een interview met één van de initiatiefnemers, bij voorkeur een (aankomend) autisme ambassadeur, te publiceren. Dat werkt heel goed om mensen te enthousiasmeren voor het ambassadeurschap.

Kanalen

Om zichtbaarheid te vergroten, maak je gebruik van zoveel mogelijk communicatiekanalen. We zetten ter inspiratie een aantal kanalen op een rijtje:

  • Lezing of webinar door kandidaat ambassadeurs, of door een ambassadeur van een andere organisatie
  • Intranet
  • Een bijdrage in de nieuwsbrief
  • Personeelsblad
  • Narrowcasting: beeldschermen die boodschappen verspreiden
  • Posters of kaartjes voor op de bureaus
  • Benaderen van functionarissen die in contact kunnen zijn met medewerkers met autisme zoals vertrouwenspersonen, jobcoaches, diversiteitsmanager en HR functionarissen
  • Aanschrijven van alle leidinggevenden binnen de organisatie door een e-mail, met het verzoek het item onder de aandacht te brengen binnen hun team
  • Een directielid die in een centraal bericht aandacht schenkt aan de ambassade en een oproep doet aan toekomstige ambassadeurs om zich aan te melden
  • Een video waarin weergegeven wordt wat het ambassadeurschap in houdt en een oproep om aan te melden. Zie deze video van Parnassia

Werving van ambassadeurs

Het werven van ambassadeurs kost tijd. Medewerkers denken vooraf goed na voordat ze de stap zetten om zich aan te melden voor een ambassadeurschap. Soms zijn er al snel veel aanmeldingen, en soms zijn extra acties nodig als je niet in één keer aan de gewenste groepsgrootte komt. De ervaring leert dat dit niet komt omdat er geen interesse is in het ambassadeurschap, maar dat de boodschap de juiste persoon nog niet heeft bereikt. Mensen worden blootgesteld aan veel communicatie-uitingen, trek dus niet onterecht de conclusie dat er geen interesse is. In iedere organisatie is een groep mensen die intrinsiek gemotiveerd zijn om collega’s te helpen en te werken aan een fijner, gezonder en veiliger werkklimaat.