Podcast: ‘Geloven in een kind is zo ongelofelijk belangrijk’
Anneke Groot is te gast in de vierde aflevering van onze podcast Verborgen Intelligentie. Ze heeft twee boeken geschreven over contact en autisme én ze heeft haar eigen methode ontwikkeld genaamd ‘Contactgericht Spelen en Leren’. Met host Dieuwertje gaat ze in gesprek over hoe je de connectie aangaat met een kind met autisme, Verborgen Intelligentie leert begrijpen en wat voor impact de houding van een ouder kan hebben.
Voor haar eigen zoon met autisme was Anneke op zoek naar de beste manier om hem te begeleiden. “Ik merkte dat ik vastliep tijdens de opvoeding of wanneer ik hem sturing gaf. Dat zorgde voor enorme aanvaringen. Nu ik reflecteer, kan ik zien dat hij in paniek raakte als ik dat deed”, vertelt ze. “Maar ik merkte meer positief effect als ik hem op afstand volgde. Ik bleef altijd dicht bij hem, dat had hij erg nodig.”
Inspelen op het kind
Met wederkerig contact versterkte ze de band. Maar hoe zet je dat in? “In eerste instantie ging ik spelen met mijn kind en dacht ik, jij moet doen wat kinderen normaal gesproken horen te doen: met lego spelen. Dan verwacht ik dat hij zich afstemt op mij, maar ik merkte dat daar geen verbinding ontstond”, legt Anneke uit. Dat veranderde toen ze zijn bewegingen volgde. “Als hij rondjes in de kamer liep, ging ik rondjes met hem meelopen. En dan is het contact wederkerig, dat ik hem voel en hij mij voelt.”
Vertekend beeld van intelligentie
Naast manieren om dichter bij het kind te komen, geeft ze ook tips mee voor ouders om het kind te leren begrijpen. Ze legt uit wat dyspraxie is en hoe dat zich uit bij kinderen met Verborgen Intelligentie. “Veel kinderen die niet tot spraak komen, weten niet hoe ze die spieren zelf bewust kunnen aansturen. Dyspraxie vertekent de werkelijke intelligentie van deze kinderen. Ze kunnen niet met hun lichaam laten zien wat ze begrijpen, en wij kijken altijd naar dat lichaam en het gedrag”, vertelt Anneke.
In de aflevering geeft ze een voorbeeld waarbij ouders met hun dochter langskwamen in haar praktijk. Wat bleek: het meisje begreep een stuk meer dan haar ouders in de eerste instantie dachten. Hoe onderzoek en verander je jouw eigen houding? “Geloven is niet hetzelfde als bewijzen dat het erin zit. Geloven is dat je de mogelijkheid openhoudt dat het erin zit.”
Benieuwd geworden?