Podcast: 'Ik heb te weinig naar mijn eigen gevoel geluisterd'

Finn is een jongen met autisme. Hij praat niet in het openbaar. Thuis spreekt hij wél tegen zijn moeder Tessa en levensloopbegeleider Diane. Tessa bespreekt met host Dieuwertje de levensloop van Finn met alle worstelingen en mooie momenten. “Ik heb te weinig naar mijn eigen gevoel geluisterd”. Diane vertelt meer over haar ervaring bij het ondersteunen van Finn en Tessa.

 

Afbeelding
Dieuwertje, Tessa en Diane
Dieuwertje, Tessa en Diane

“Eigenlijk merkten wij dat hij als baby al heel alert was op zijn omgeving en geluiden”, blikt moeder Tessa terug op de eerste levensjaren van Finn. Op de basisschool werd Finn onrustiger, ging tikken met zijn potlood, schoof zijn boek van tafel en raakte snel overprikkeld. “Hij was onrustig, maar ook erg sociaal met vriendjes in de klas", vervolgt ze haar verhaal.  

Alleen in een kamer 

In groep 6 is er geen duidelijke structuur meer voor Finn en geen klik met de leerkrachten. Hij krijgt vaker last van onrust en loopt regelmatig de klas uit. Op een gegeven moment raakt Finn zo overprikkeld dat er wordt ingegrepen en besloten dat hij de klas niet meer in mag. Tessa wordt emotioneel als ze erover vertelt: “Het raakt me dat hij toen zes weken lang alleen in een kamer heeft gezeten, wachtend op een plekje in het speciaal onderwijs.” “Het toppunt van exclusie", vindt host Dieuwertje.  

“Ik denk wel dat er heel veel kapot is gemaakt in die tijd. Hij dacht dat het allemaal aan hem lag”, vervolgt Tessa. Tijdens de overstap naar het speciaal onderwijs is Finn gestopt met praten. Moeder Tessa ziet daar een duidelijke reden voor: “Hij was bang om iets verkeerd te doen. Om iets verkeerd te zeggen of zich verkeerd te gedragen.”  

Connectie maken 

Levensloopbegeleider Diane komt in 2019 in het leven van Finn en Tessa. “Ik zag een hele intelligente jongen", vertelt Diane over haar eerste indruk van Finn. “Hij had een klas overgeslagen en haalde toch goede cijfers.” Ook vertelt ze over hoe ze een connectie met Finn heeft opgebouwd door te praten over zijn baardagame (een soort hagedis) en bordspelletjes te spelen.  

Als Finn naar de middelbare school moet, is het lastig om een plek te vinden. Diane en Tessa vertellen over de plannen die aan bod komen. Zo was er een optie om hem te laten uitschrijven bij het onderwijs, terwijl hij zo goed kon leren. “Ik liet mij heel erg leiden door wat iedereen zei", zegt Tessa. Uiteindelijk zetten ze volledig in op klassikaal onderwijs voor Finn. “Er zijn veel mensen die een eigen mening hebben en advies geven. Daar kan je in meegaan, maar luister vooral ook naar je eigen gevoel.” 

Luister het verhaal van Finn: 

 

Podcast: ‘Geloven in een kind is zo ongelofelijk belangrijk’

Afbeelding
Anneke Groot en Dieuwertje Bleijenberg

Anneke Groot is te gast in de vierde aflevering van onze podcast Verborgen Intelligentie. Ze heeft twee boeken geschreven over contact en autisme én ze heeft haar eigen methode ontwikkeld genaamd ‘Contactgericht Spelen en Leren’. Met host Dieuwertje gaat ze in gesprek over hoe je de connectie aangaat met een kind met autisme, Verborgen Intelligentie leert begrijpen en wat voor impact de houding van een ouder kan hebben.