Autisme, onderwijs en ontwikkeling

Autisme kan veel invloed hebben op je schooltijd. Belangrijk is dat je leerkrachten goed aansluiten bij wie jij bent: hoe jij je ontwikkelt en hoe jij leert. Anders kan de schooltijd lastig zijn. Dat ligt niet aan jou. En vaak ook niet aan de leerkrachten. Het komt omdat scholen vaak uitgaan van 'een gemiddelde leerling'. En daar heb jij misschien meer last van dan je klasgenoten. 

Maar samen met je leerkracht kun je hier wel wat aan doen. 

  • Wil je daar meer over weten? Lees dan de tekst hieronder. 
  • Wil je met je leerkracht bespreken hoe jij school ervaart en wat je nodig hebt? De Gesprekshulp voor school kan je daarbij helpen. 

Iedereen ontwikkelt zich op zijn eigen manier 

Iedereen ontwikkelt zich op zijn eigen manier. Toch zijn er ook veel overeenkomsten. Veel kinderen en jongeren ontwikkelen zich ongeveer in dezelfde volgorde en ongeveer in hetzelfde tempo. 

Het kan zijn dat jij je in een andere volgorde ontwikkelt dan veel van je leeftijdsgenoten. Misschien kon je al heel vroeg schrijven of rekenen. Maar vind je het nog lastig om vrienden te maken. Of om lang stil te zitten op school. Dat leer je dan later wel. Jouw manier van ontwikkelen is niet fout. Het is gewoon jouw eigen manier. 

Scholen gaan uit van een gemiddelde leerling

Scholen gaan ervan uit dat leerlingen zich allemaal ongeveer op dezelfde manier ontwikkelen. Dat kan wel lastig zijn als het bij jou anders gaat. 

Op school wordt vaak verwacht dat je dit soort dingen kunt:

  • vrienden maken;
  • omgaan met grapjes en vervelende opmerkingen;
  • aanvoelen wat er allemaal gebeurt in groepjes vrienden;
  • omgaan met machogedrag van jongens én meisjes;
  • weten wanneer iets een grapje is en wanneer serieus;
  • weten wanneer je op moet houden (bijvoorbeeld aanvoelen wanneer je te veel over iets praat, maar ook: weten waar de grenzen zijn van het 'uitproberen'). 

Misschien gaat dit bij jou nog niet vanzelf. Je ontwikkelt dit dan later. Het helpt als je leerkracht dit snapt en hier rekening mee houdt. Bijvoorbeeld door uit te leggen wat er gebeurt in de klas en in de pauze. 

Verschillende manieren van leren

Het ene kind leert ook anders dan het andere. Sommige kinderen kunnen goed uit een boek leren, andere gaan liever iets praktisch doen. Scholen houden daar lang niet altijd rekening mee. Zij verwachten  dat alle leerlingen: 

  • nieuwe dingen snappen zonder daar heel veel tijd voor nodig te hebben;
  • kunnen omgaan met fouten maken (geen grote faalangst hebben);
  • zelf vragen stellen aan de leekracht als ze iets niet snappen;
  • stil kunnen zitten en op een taak kunnen concentreren;
  • kunnen samenwerken, bijvoorbeeld bij een gezamenlijk werkstuk. 

Zitten hier dingen bij die voor jou niet makkelijk zijn? Als je het moeilijk vindt om dat over jezelf te zeggen, kun je dit ook aan je ouders vragen. En misschien wil je dit ook wel met je leerkracht bespreken. De Gesprekshulp voor school is een hulpmiddel hierbij. 

"Ik blijf 'binnenboord' als ik weet hoe andere kinderen zich voelen in de klas. Dan begrijp ik het beter als ze opeens boos zijn of verdrietig."

Wat zeggen andere leerlingen met autisme over school?

Speciaal onderwijs

Het speciaal onderwijs is er voor leerlingen met speciale behoeften. Je kunt er terecht als het niet goed gaat op een gewone school. In het speciaal onderwijs zijn de groepen kleiner. En je krijgt andere lesstof. Dat maakt de lesdag makkelijker. 

De leerkrachten hebben ervaring met leerlingen die autisme hebben. Toch is belangrijk dat je zelf vertelt wat jij nodig hebt. Jij weet immers het beste hoe je je prettig voelt!